måndag 17 september 2012

Erik Axel Karlfeldt

Den gode Karlfeldt, han kunde han.....det var ungefär så jag kände när jag, efter att ha varit bortrest några dagar, tog mig en lite vända i trädgården och fann då att jordgubbarna är på G!!!
Ganska så stora blomknoppar dessutom, men jag vet ju egentligen, att de inte hinner med en vända till i år....men lite kul kändes det....och det var då jag kom på Karlfedt, framförallt när jag.....
....såg de glada rudbeckiorna....

Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.
Nu blommar heden röd av ljungen
och hvitt av liljor älvens bröst.
Nu är den sista visan sjungen
av sommarens kvinnligt veka röst;
nu stiger uppför bergens trappa
trumpetarn storm i dunkel kappa.

Nu äro alla drömbarn döda
som födts ur vårens sköra lek -
likt buskens rosentyll, den röda,
som första skumma natt gör blek.
Men alla starka känslor glöda
som snårens nypon, kullens ek
och hviska varmt i frost och nordan
om gyllne mognad och fullbordan.

Min sång flög drucken kring det bästa
av färg och doft i ängars ljus,
och det var ljuvligt nog att gästa
de många hjärtans honungshus;
nu vill jag, mätt på sötman, fästa
min boning långt från lust och rus
och hvila under fasta bjälkar,
ej under lösa blomsterstjälkar.

Väl mig, då lekens minnen tvina,
att du var allvar och står kvar,
att ingen sol behövs att skina
vår kärlek varm i svala dar!
Hör, himlens hårda väder hvina
sin högtidshymn för trogna par.
Vi le, när jorden reds och darrar;
vår lyckas hus har goda sparrar.
/ Höstens vår av Erik Axel Karlfedt

2 kommentarer:

  1. Vill ha.................

    SvaraRadera
  2. Hej Cina. hoppas att ni har det bra där ni är. Hemma i Lagåsen har vi mycket fina färger och många köksgrejer. Hoppas vi kan ses snart. Hälsa Hampus och Jörgen från mig! Många kramar från Marillene.

    SvaraRadera

Tack för att Du skriver en liten rad
Då blir jag så väldigt glad