söndag 13 januari 2013

Årskrönika del 2

Eftersom det ju är mitt första år härute, så blev ju våren mest en upptäckar-tid...Har nu kommit fram till mars månad:
Jag hade ju inte den blekaste aning om vad som fanns och inte fanns.....visst, en del hade jag ju hunnit med att få ner i jorden i oktober månad, men om det fanns något annat, ja det återstod att se.....och visst gjorde det det...bl a den här blomman, som jag innan jag flyttade ut hit, inte ens visste att den existerade! "Googlade" på den och såg att det var en ´Vårstjärna´    (Har skrivit om den i ett tidigare inlägg för mars månad)
Även om jag var nyfiken, så ville jag ju ha lite av blomprakten väl synlig....så man har något att se varje dag man kommer hem från jobbet, inte ränna runt till baksidan av huset utan direkt man kommer hem...och påskliljor, både stora äkta och de små rara teteátete är vår för mig...lyser som små gula solar och sprider glädje :)
Lill-killen tyckte nog också det blev bra, för han har inte grävt upp dem eller bökat omkring...men man kan ju aldrig vara helt säker...det finns ju rådjur och älg...
Jag hade även den stora äran att ha lite blåsippor på tomten, och vad är vår om inte det...I slutet av mars månad, var det så underbart varmt och gott, så vi kunde till och med sitta utomhus på kvällarna...det var faktiskt så man redan då undrade om det var den enda sommaren vi skulle få....(och det blev det ju nästan) För när april kom, så....april, april, jag kan lura dig vart jag vill....tyvärr lurades den inte utan det var verkligen en äkta april...tyvärr.........visst, det sägs ju att aprilasnö är fåragö´ , men i sådana mängder....jag behöver inte ha fullt så mycket gödsel :)
Som tur var så smälte den ju bort så småningom, och då kom de blommor jag tycker är så härliga på våren...det där med krispigheten som alla talar om, men det stämmer ju...tänk när man plockar in en bukett med tulpaner...känn hur bladen känns, jag kan inte komma på någon annan sort med den känslan i bladen........de är ju vackra i alla faser...både som knopp, utslagna och vissnade...bara man tittar riktigt noga, så ser man skönheten..

I april upptäckte vi också att även de små grodorna hade upptäckt att vi bodde bra....de passade på att föröka sig i massor....som tur var så kom det lite änder och knipor och dinerade...känns ju bra att vi erbjuder mat till fåglarna på andra årstider än vintern :) 
....ni kan ju bara tänka er om alla dess rom kläckts...vi hade ju inte kunnat gå på gräsmattan....
I maj så hittade jag några stycken kungsängsliljor växande kring den gamla brunnen....de är ju bara så härliga. Som min kära lillasyster skrev när jag hade lagt upp den i ett tidigare inlägg, en rutig blomma! Tänk, jag hade aldrig varken tänkt eller funderat i de banorna, men hon är en liten konstnärsmänniska....

De här bilderna är tagna i slutet av maj månad.....och när man ser dem så kommer man ihåg varför man köpte det här stället...trots hur mycket som helst att göra både invändigt och utvändigt på huset och runt huset, så älskar jag den här utsikten.....korten är tagna utan några redigering efteråt, så man kan väl snacka färger....
Underbart!
Nu blir det till att leta reda på nästkommande blomfoton för fortsättningen av årskrönikan....eller tar jag möjligen med lite för mycket i varje del?...men det är ju svårt att välja och livet är ju inte bara blommor och blader utan även livskvalitet och att man ska hinna med att njuta...

TAKE CARE OUT THERE!!!

11 kommentarer:

  1. Ett jätte fint inlägg
    kungsängsliljor så härliga
    ute i skogen där min yngsta dotter bor har de just problem med massor med grodor på vägen på våren,som hon sa "inget kul att köra på dom och inget kul att se dom ligga där"så var glad för att fåglarna rensar upp lite
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Och tack för kommentaren du lämnade i min blogg igår. :-)

    Så spännande att upptäcka vad en ny (eller snarare gammal - så det redan finns en massa växter planterade i den när man flyttar dit!) trädgård har att erbjuda när våren och sommaren kommer!

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder.
    Jag längtar otroligt till våren när björken börjar få musöron och en skir grönska lyser överallt. Fågelkvitter i massor då vill jag att tiden står stilla.

    Mina 30 sorter är perenner.
    Lite sommarblommor blir det också.

    Ha en riktigt fin start på veckan

    Kramen.

    SvaraRadera
  4. underbara bilder....
    ja nu e de dags för ett nytt år :)
    å missa nu inte......

    T
    U
    L
    P
    A
    N

    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter...
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  5. Så härligt med ännu en återblick och tänk så fort ett år går... och så mycket man ändå hinner med :)
    Kungsängsliljor - bland det finaste jag vet - såå vackra och visst är de rutiga!
    Tack för alla vackra bilder från året som nyss tog slut!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ojojoj....Sååå himla vackra bilder...njuter......
    Sv: Millie bättrar sig och nu är hon riktigt pigg....men det kan bli ett ingrepp till, om ett par veckor ska hon på ny kontroll.
    Tack för att du bryr dig vännen<3
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  7. Roligt med fortsättningen!

    Ska bli kul att se bilder på både kungsängsliljor och tulpaner senare i vår! Har aldrig förr tänkt på att tulpanerna är så häftiga när dom är överblommade också! :)

    KRAM! Syz

    SvaraRadera
  8. Så fina bilder. Anita kan ju komma och hjälpa dig ta kort nu. Ha ha hon testade ju på oss. Jag längtar till våren när jag ser dina kort. Ses imorgon kram

    SvaraRadera
  9. Så många fina bilder och visst är det härligt med våren när man blir så glad om man bara ser en ljus grön knopp :)
    Jag kollade också igenom några av mina vår bilder :)
    kram
    ps..hoppas du får se lite av solen i morgon..men det är klart..då blir det förstås kallare då det blir högtryck .men jag tar gärna några fler minus.. bara jag får sol och framför allt INGEN BLÅST :)
    kram

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara bilder du visar! Tänk att få ha alldeles egna blåsippor i trädgården, lyckos dig! Kikade lite på dina fina bilder från Rom också. Nu längtar jag till Italiens sköna land./Titti

    SvaraRadera
  11. Nä ös på med bilder bara. Vårstjärnan i rosa var då för söt och blåsippor måste man bara ha, dom kommer ju så tidigt, när längtan är som störst. Verkligen en härlig sista bild!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera

Tack för att Du skriver en liten rad
Då blir jag så väldigt glad