tisdag 10 juli 2012

Mer doft

Som sagt var, jag skulle ju uppdatera dofter här, men tiden rinner iväg.......och så detta evinnerliga regnande......Men har jag lovat, så har jag.
Jag har ett par magnifika schersminer, som nu fullständigt tar andan ur en....När man kommer ut på morgonen, och (i bästa fall) solen skiner, jaa, man blir ju bara helt salig! Då försvinner alla mörka tankar (om man nu har några, men det är ju lite lätt att få det när det inte vill sluta regna och torka upp på marken...) Ja, då kan man bli alldeles stilla och bara stå och dra in alla härliga dofter i näsan, så gott! Kolla in några små bilder på en av schersminerna.....



Så häromdagen, fick jag syn på att nu hade några av de röda näckrosorna i dammen slagit ut. Även om de inte doftar, vilket jag inte tror att de gör, man kommer ju inte helt nära dem *ler*, så är de ju bara alldeles, alldeles bedårande!
sv.wikipedia.org/wiki/Röd_näckros

Fortfarande så är mina löjtnantshjärtan still going strong! Trodde inte att de blommade riktigt så länge. Vet att fänrikshjärtan är tåliga, men har alltid fått för mig att löjtnantshjärtan är svåra. Iallafall har jag aldrig tidigare lyckats med dem, men nu kan ju inte jag ta åt mig äran, utan det får den lilla damen före mig göra.


Sedan har jag hittat en märklig ros. Har inte den blekaste aning om vad det är för en sort. Frågan är om jag någon gång kommer att få reda på det. Hur som helst, blommar den galet mycket på några få, långa och rangliga grenar. Den rosen måste jag flytta till hösten, den skaver nämligen av all färg från garageväggen....Men jag kan passa på att njuta av den under tiden. Det är inte så många blommor kvar, verkar vara en snabbt överblommande art, dessutom doftar den inte mycket. Stoppar man in näsan riktigt djupt i blommorna, så kan man svagt förnimma en doft av rosen. Inte stark parfymdoft, utan bara en endaste liten doftpust......

2 kommentarer:

  1. Åh, schersminer är härliga, visst doftar dom sydeuropa..? <3

    Mina löjtnantshjärtan har blommat över edan i slutet på maj, men så står dom ju i växthuset också. Är onekligen lite avundssjuk på dina som blommar nu...;) Tänker på mormor när jag ser dom!

    Söt liten ros!Ja, det är väl bara att komma på vilken av de flera hundra olika sorter som finns i Sverige det är! ;) Gullig var den iallafall!!!

    KRAMAR!!!! till min älskade syster Yster!!!

    SvaraRadera
  2. Heeeeeeeeeeeeeeeej................;))

    SvaraRadera

Tack för att Du skriver en liten rad
Då blir jag så väldigt glad