fredag 1 mars 2013

Årskrönika, sista delen

Ja, nu tog det lång tid innan sista delen på årskrönikan.....har verkligen varit svårt att hitta foton.....måste ha hänt något....tråkigt att fotografera eller vad??? Hur som helst hade jag inte mycket foton, men när jag tittade igenom de jag hade så märkte jag att frosten kom väldigt tidigt....tog antagligen med sig många blommor eftersom jag mest har frostnupna bilder.....men det är ju vackert, det också, på sitt vis.....
Jag får väl börja med något som trots allt så här sent på säsongen doftar.....och då blir det ytterligare en av mina asiatiska liljor, har tyvärr slarvat bort namnet :( 
Men den gläder mig ändå, har relativt lång blomningstid och doftar ljuvligt.
Hann med att få in en solros innan frosten tog dem......passade samtidigt på att ta en kopp kaffe :)


Så kom då frosten.....



En frostnupen gul rudbeckia är inte helt fel....

 ....tillika min gula "bordsros"

Kärleksört hör ju hösten till, så den får komma med här....

 ...precis som tremastarblomman, som har blommat heeeela sommaren.....

Till slut så har alla kronblad trillat av , och kvar finns bara massor med frön :)

När inte trädgården själv bjuder på någon blomsterfägring längre, så får man hjälpa till...lite grann sådär -man tager vad man haver-....även om det inte blev blommor utan trädgårdens egna äpplen, så kändes det iallafall som något som lyser upp....
 Vintern är i antågande....julrosorna har stora knoppar....




...och sist men definitivt inte minst, så måste jag ju bara ta med mina enorma amaryllisar, de där polkagrisarna, nya julgodiset? Även om det inte hör till trädgården så hör de till lilla huset vid bjärsjöbäcken....
Men nu har vi 2013, och då är det bara att se vad detta året har att erbjuda i trädgården.

10 kommentarer:

  1. Verkligen vackra bilder som illustrerar året som gått så fint :)
    Din kärleksört är mycket finare än min ...undrar om det finns olika typer och modeller på dem eller om det beror på jorden??

    Hoppas du får en skön helg.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Vad vore vi utan drömmar!?;-) mysig blogg! Här ska jag hälsa på ofta!

    SvaraRadera
  3. Vilka jättefina bilder!!! Frostnupna små skönheter, VACKERT!!!

    KRAM! Lilla Syz

    SvaraRadera
  4. Tjusigt med dina frostkantade blommor! Tänk att varje säsong har sin tjusning!/Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Så vackra frostiga blommor och vilken bra avslutning nu när våren är i antågande! Idag har vi +1 redan på morronen :-)
    Ha en skön helg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Många fina bilder... så vackert med frostiga blommor :) Varje årstid bjuder på något speciellt... Bilden med solrosen och kaffekoppen... ååh - jag älskar den bilden - jättefin!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Väl fotograferade och redigerade bilder. Min favorit är den frostnypna gula blomman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man bugar och tackar! Men jag har inte redigerat en enda bild, bara lagt på en ram runt. Tack tack.

      Radera
  8. Vilka härliga bilder och så kul att kunde se hur det var på den årstiden :)
    kram

    SvaraRadera
  9. härliga bilder du visar
    roligt att se tillbaka på det gamla året
    och drömma om kommande
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera

Tack för att Du skriver en liten rad
Då blir jag så väldigt glad