söndag 3 november 2013

En stund till eftertanke

Alla helgons dag.....

....det är en helg som manar till en stunds eftertanke....

....vad fort livet går....

...vi vet ingenting om vad livet har i beredskap till oss.....

....och tur är väl det, så därför är det extra viktigt att ta tillvara på livet och stunderna som gives....

Har varit på ett par av de kyrkogårdar där jag har mina nära och kära som lämnat jordelivet....

Känns gott att kunna få åka till en särskild plats, även om de alltid lever vidare i våra hjärtan....

När man kommer till kyrkogården på alla helgons dag, då är det helt makalöst vad mycket ljus som är tända....

....och bakom varje tänt ljus finns minst ett levnadsöde....

....magnifikt....


  Fantastiskt, det är vad det är....



Men som jag skrev tidigare, vi måste också ta tillvara på livet, och det har jag gjort den här helgen, genom att bl. a. plantera ett träd som jag fick i födelsedagspresent förra helgen av min älskade syster och hennes familj....
 Blir kul nästa år att få provsmaka....

Fick ett litet sms från en känd blomsterkedja.....

.....om jag visade upp det i en av deras butiker, så fick jag en 7-pack med rosor bara för att jag fyllde år.....

.....och dum vore jag väl om jag inte gjorde det, så sagt och gjort, jag for iväg för att visa mitt sms....

...det svåraste var att välja vilken bukett och vilken färg....hihi....

....det blev den här aprikos-orange buketten....kände att den var lite mysig så här på höstkanten....

.....och på tal om att fortsätta leva livet, så kan man väl inte vilja annat när man ser den här himlen......



LEV VÄL NU, ALLA MINA BLOGGVÄNNER, OCH TA TILLVARA PÅ GÅVAN SOM KALLAS LIVET 

14 kommentarer:

  1. Visst känns saknaden efter ens bortgångna nära och kära lite extra allhelgonahelgen. Vi har dock inga gravar eller minneslundar att besöka här på Gotland, så istället har vi en massa gravljus utplacerade på strategiska platser. Det blir väldigt vackert och stämningsfullt och dom får alla lysa tills dom tar slut. Än så lyser faktiskt fyra stycken fast klockan är två på söndagsnatten och det har regnat och varit fuktigt hela dagen!

    SvaraRadera
  2. Grattis i efterskott!
    Tänkvärda rader med vackra bilder till!
    Kram Majsan//

    SvaraRadera
  3. Det är så vackert på alla kyrkogårdar när ljusen lyser i Allhelgonahelgen. En fin tradition som har kommit på senare år, för enligt mina föräldrar var det inte så förr.

    Wow, vilken vacker himmel!

    Grattis i efterskott på födelsedagen! Inte illa att få en bukett rosor så där...

    Novemberhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Grattis grattis vännen!!
    Underbara blommor du fick!
    Ja det var vackert på alla kyrkogårdar, verkligen och man tänker på de som inte finns kvar längre och på livet och att det inte är oändligt.
    Önskar dig en fin ny novembervecka, här är det blå himmel och sol idag...såå skönt efter en riktigt gråregning mörk söndag!

    Kram Lollo <3

    SvaraRadera
  5. Jaaa...lev nu !!! Jag övar flitigt på det !!

    Ha en fin vecka...kraaaam

    SvaraRadera
  6. Fina bilder från kyrkogården. Det är så vackert med alla ljus och som du skriver så finns det ett livsöde, en människa, bakom varje gravsten.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Åh så fina ord du skriver till oss! Jaa man bör verkligen ta vara på livet,fast ibland är det så jobbigt det med! Vackra bilder du visar...Nu ska jag sova strax,trött idag Kram på dej / Gunilla ♥

    SvaraRadera
  8. Jag och maken brukar ta oss en sväng till kyrkogården varje allhelgonakväll för det är ju så fint och stämningsfullt med alla tända ljus och så där. Men i år gick vi även på minnesgudstjänsten i kyrkan, eftersom en nära anhörig gick bort i somras, och den var ingen hit, kan jag ju säga... Förstår inte riktigt vad de sysslar med i församlingen, men nån slags hysterisk iver att förnya och modernisera verkar det vara iallafall. Och jag gillar det INTE... För mej är kyrkan väldigt mycket förknippad med gamla traditioner och det är lixom illa nog att jag inte längre hänger med i fader vår-läsandet sedan den fick ny modern text (när nu det var?). I lördags fick jag inte ens höra någon av de psalmer eller sånger som jag starkt förknippar just med allhelgona, utan de hade "släpat" dit nån kör ifrån Lund som sjöng nåt som jag närmast skulle vilja benämna katolsk/latinsk mässa - helt obegripligt var det iallafall... Och prästens predikan var inte mycket bättre den heller... SUCK!

    Jättefina rosor!! Hoppas de står sej lä-ä-ä-änge! :-)

    SvaraRadera
  9. Ja, allhelgonahelgen i tid till minnen och tankar om de som inte är med oss längre - både vänner och släktingar.
    Aha, du har fyllt år - STORT grattis från mig!
    Ha en fortsatt fin vecka och kram!

    SvaraRadera
  10. Fint med tid då man får stanna upp och tänka ibland. Kan bara hålla med dig om att allhelgonahelgen är magnifik, på något vis. Högtidlig, vemodig och vacker på samma gång.

    Härligt med nytt päronträd! Du får rapportera sen om de är goda.

    Må så gott i novembermörkret!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Tack för trevliga stunder idag, flera gånger! :)
    Lilla M var deppig ikväll, önskade sig en hälsning till henne på din blogg...
    Vår lilla prinsessa, hon kämpar tappert... :/ <3

    KRAM! från Lilla Syz

    SvaraRadera
  12. En stund för eftertanke... något vi bör ta oss tid till inte bara den här dagen på året, utan kanske även andra dagar...
    Grattis i efterskott!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Ja nog är det en stund för eftertanke.. och en viss tröst också.
    Det var jätte fina bilder du fick :)
    ha det så bra
    kram :)

    SvaraRadera
  14. Kikar in för att önska en fin fredag och helg♥
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera

Tack för att Du skriver en liten rad
Då blir jag så väldigt glad